Zárjanak be az art mozik!

 2011.01.14. 16:28

- avagy éljen az alternatív filmterjesztés

 

Több napja megy a picsogás az indexen és mindenféle blogokon, hogy dráma van, mert az összes art mozit a csőd fenyegeti. Nincs pénz, nincs néző az önkormányzat és az állam pedig nem ad támogatást.

 

Erre mindenki hangosan kárál a kommentekben is, hogy a kultúrára kell pénz és azonnal és mindjárt első helyen mentsék meg és adják vissza a támogatást.

 

Na álljunk már meg egy szóra és gondoljuk át ezt az egész izét itten!

 

Tehát.

A film a kezdetek óta üzelti tevékenység. Eleinte kávéházi szórakozás, amely végül külön templomokat kapott. Azért, mert pénz volt benne, pénzt lehetett vele keresni. 

 

Nincs olyan kategória, hogy művészfilm, ez alapvető hülyeség. Van olyan film, aminek van közönsége és hívhatják a rendezőt James Cameronnak vagy Tornatore-nak, Almodóvárnak, az emberek kíváncsiak a filmjeikre, tehát nyereséges a rendszer. És vannak olyan filmek, amelyeknek nincs vagy nagyon kicsi a közönsége. Ettől még ez persze lehet értékes.

 

Az igazi kérdés az, hogy érdemes-e fenntartani egy döglődő rendszert, vagy körül kell nézni és 2011-ben egy újat kitalálni helyette...

 

Kedves blogolvasók, nem gondoljátok, hogy itthon totálisan abszurd helyzet alakult ki?


- A film elkészülését az ÁLLAM segíti.
- A kópiagyártást az ÁLLAM támogatja.
- A forgalmazást az ÁLLAM támogatja.
- A mozikat az ÁLLAM vagy az ÖNKORMÁNYZAT tartja el.


A filmkészítők pedig a lehető legtöbb helyen kiveszik a pénzt. Pl. rendezői díj, jogdíj stb...

 

Azt kellene elfogadni, hogy 2011-ben nem kellene kópiát gyártani egy olyan filmnek, amit jó ha 2-3000 ember néz meg csak moziban, hanem betolni netes játszásba pl. az indavideón, ahol több tízezren fogják látni.
Nem kell támogatni fenti 4 rész közül csak 1-et... 

 

Ez persze elsősorban a magyar filmekre vonatkozik, de nem sokkal jobbak az egyéb európai filmek támogatott bemutatói is.

 

És persze az is átgondolandó, hogy kinek kellene támogatnia akkor a művészmozikat?

 

Ha ugyanis fontos valakinek, hogy legyen művészmozi, amelyik művészfilmeket játszik, akkor fizesse kis érte akár a magasabb, nem támogatott jegyárat, vagyis akár a 2-3000 Ft-ot.

 

Vagy legyen mecénás és fizessen többet.

 

Vagy segítse a művészmozit a munkájával, szervezzen oda nézőket (minél többen vannak, annál olcsóbb a jegy), csináljon egy pályázatot stb...

 

Azt kellene felfogni, hogy ha nekem fontos valami, akkor tennem is kell érte, nem csak azt mondani hogy fontos.

 

És az államnak nem kötelessége mindenki hobbiját támogatni.

 

 


 

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturbirka.blog.hu/api/trackback/id/tr812583749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Repce Manó 2011.01.14. 18:52:23

"alternatív filmterjesztés" - csak, hogy a mozinak van egy másik funkciója is, amiről megfeledkezett a közönség. Régen a mozi egy közösségi színtér volt, ahová összejöttek az emberek, de hála a rohanó világnak, már a társas érintkezés is egyre csak csökken. Az ember mindent meg tud tenni az internetnek hála, még csak nem is szükséges kitennie a lábát a szobából, már is beszélhetek a másikkal chaten, a közösségi életet már a facebook-on élik a fiatalok és ha mégis kijutnak a házból, akkor többnyire a deviáns viselkedés színterére kerülnek, mint kocsmák, diszkók, koncertek. Félreértés ne essék, én is járok lazítani, csak az elmúlt 10-12 évben érezhetően beszűkűltek a lehetőségek és ez jórészt az emberek gondolkodásával hozható párhuzamba. Jöhet rá a kontra, hogy otthon kényelmesebb, meg átjöhetnek a haverok, van sör, stb... de a filmeket mégis egyedül nézik az emberek. Msn-re is rendszerint kiírják, hogy éppen melyik filmet nézik... de vegyük csak az art mozikat. Én sajnálom őket, elvégre én is rendszeresen járok art moziba. Kevesebb inger, de sokkal szélesebb skálán mozognak, tágabb dramaturgiai lehetőségekből dolgoznak az art mozik, mint a plázafilmek, amelyek egy részét lehet utálni is, más részét lehet imádni, nálam az éves Top 10-es listámon rendszeresen több művész, vagy mondjuk szerzői film van. Mert megfogtak. Kell hozzá némi érettség, de nem kell hozzá "kultúrsznobnak" lenni vagy hűde magas kultúrális színvonalt képviselni. Egy kis nyitottságra van szükség, továbbá a letisztultabb, ingerszegényebb filmek fejlesztik a frusztrációs-toleranciát, a gondolkodást is mélyítik, az elvont gondolkodásra is jó hatással van, a szimbólumfelismerés, netán alkotásnak, tehát jót tesz a jellemnek, vagyis ugyanúgy formálja azt, mint a nagyobb volumenű közönségfilmek, és azokhoz hasonlóan a szerzői filmek között is vannak jobb és rosszabb alkotások, nem mondom, hogy mind ugyanolyan jó, de más élményt közvetít.

Ha pedig a társadalom tényleg megtagadja ezt a fajta szórakozást vagy kultúrálódást, akkor minden bizonnyal sikeres volt a célzott népbutítás, ha valóban volt ilyen. Nem tudom, csak azt látom, hogy az eredménye lassan már kézzel foghatóvá válik. Ma még csak a művészfilmeket tagadják meg, sokszor hozzá nem értésből, ahogy a társas interakciós színterek is minimalizálódnak, holnap pedig már mocskában fog fetrengeni a nép 72-es átlag IQ-val. Talán még megérjük, hogy Győzike és Pákó nevével fémjelzett mozifilmek is az éves nézettségi lista élére kerülnek.

Szóval én úgy érzem, hogy még nem késő, ha valaki tényleg úgy érzi, hogy fogékony a kultúrára, akkor látogasson el egy art moziba! Nem garantálom a felhőtlen szórakozást, de más élményt fog befogadni, aki akár némi értetlenkedést követően könnyen rákaphat az ízére.

Apropó, internetes filmterjesztés, tud-e valaki valamit arról, hogy az ilyen filmeket hol lehet elérni, mint a Huncut felhőcske? Mert eddig sajnos nem találkoztam vele csak a helyi kis Art mozinkban bő 4 évvel ezelőtt... Sajnos az interneten nem ezek az alkotások terjednek, hanem a Robert Downey Jr. és a Leonardo DiCaprio.

liebmanndini 2011.01.15. 23:55:58

Kedves Repce Manó!

Köszönöm a hosszú kommentet.
Igen, tudom fontos a közösségi színtér, sőt fontos lenne az is, hogy a film után lehessen - akár ismeretlenül is - összeülni, beszélgetni. De erről gondolom azt, hogy ez neked, nekem fontos, tehát nekünk kell a fenntartásra előteremteni a pénzt.

Sok-sok évig minden januárban a szemlén végignéztem a magyar filmtermést. Nagyon szomorú képet mutatott, azt hiszem 3 éve szoktam le róla.
Az "alkotások" nagy része el sem jutott a nézőkhöz, mert nem volt aki forgalmazza.
Százmilliós filmeket 2-3000 ember nézett meg. Ennél az internetes terjesztés akkor is jobb, ha kimarad a közösségi színtér, mert legalább megnézhetem, eljut és ezáltal átvisz valamit. Aztán lehet, hogy az irodában másnap meg megbeszélem valakivel, vagy áthívom a kollégáimat, hogy nézzétek meg.

Talán félreértettél, de a top 10-es listámon nekem is nagyrészt művész vagy szerzői filmek szerepelnek. Imádom a szolnoki Tisza Mozit, a szegedi Grand Café-t, a Művészt, a volt Duna mozit és a többit. Többet koptattam ezeknek a székeit mint a multiplexekét.

De az is furcsa, hogy utoljára vagy 6 éve voltam az azóta megszűnt Hunniában. Egy Wajda filmet néztem, aztán valahogy kiesett a mozilistából az a hely. A hír hogy bezárt, érzékenyen érintett, de nem tettem érte, hogy másképp legyen.

Én sem felhőtlen szórakozást várok egy filmtől, de egy színházi előadástól sem, de nem is erről van szó.

Hanem arról, hogy van egy - bár általam is kedvelt - de rossz, már nem működő rendszer, amin változtatni kéne.

És bízom benne, hogy a mozikkal ugyanaz történik majd, mint a kávéházakkal. Volt Erki Editnek egy Kávéház Sirató című könyve, amely 1995-ben jelent meg, amikor minden kávéház bezárt lassan és végleg kezdett eltűnni a budapesti kávékultúra. Azóta újra él és virul. Jobban érzi magát, mint valaha.

De ehhez kellett a hiány, kellett az új alap.

Repce Manó 2011.01.16. 13:55:54

liebmanndini: nem is akartalak megvádolni, hogy nem nézel művészfilmeket, bár az a te dolgod lenne, csupán az átlagközönséget véleményeztem ezzel. Érdekes, hogy egyébként nagy számban vannak egyes fórumokon, akik eredetiségre vágynak és leszólják a futószalagfilmeket, de egy Art moziban, ahol, bár tény, vannak gyengébb filmek is, sokkal nagyobb eséllyel találkozik az ember eredeti és igényes alkotásokkal is. A magyar filmtermés tényleg megkérdőjelezhető, de még mindig akad olyan mű, amely kiemelkedő, mint a tavalyi nyertes Bibliotheque Pascal, de a különdíjas Köntörfalak is. Azt hiszem ezeknek meg volt amúgy a közönségük, illetve többeket talán külföldön is el lehet adni és nem kizárólag Magyarországon forgalmazni. Mint mondjuk A nyomozó című filmet. De az is igaz, hogy szelektálni kellene, hogy kinek és milyen ötletre adnak pénzt. Mert ugye itthon, ha megvan a pénz, akár támogatásból, akár más forrásból, akkor már a kutya nem ellenőrzi, hogy milyen filmet hoznak össze végül. Így végül olyan szemetek is összegyűlnek, melyekre talán már jóindulattal sem mondható, hogy művészet, ahogy a Szelíd teremtés Mundruczótól, talán nem én vagyok az egyetlen, aki értetlenül áll egy ilyen filmélmény után, hogy na ez mit keres itt és egyáltalán mi volt ez? Ezért, hogy egy kicsit önmagam ellen is beszéljek, lehet nem is csoda, ha egyesek menekülnek az Art mozikból, ha művészfilmnek álcázott dilettantizmusról árulkodó vackok is megjelennek ott, mi több, művészfilmhez képest még reklámja is van.
Én továbbra is toborzom a nézőket ahogy tudom, de sajnos a mai fiatalok esetében, mint ha a falnak beszélnék, pedig én is csak 26 vagyok. És csak reménykedni tudok, hogy a kultúra e területe megmarad valamilyen formában.
süti beállítások módosítása